
Kasvata yrityksesi myyntiä: Tuotteista palvelusi
Kasvata yrityksesi myyntiä: Tuotteista palvelusi
Palvelualalla menestyminen edellyttää jatkuvaa sopeutumista ja innovointia. Uudet liiketoimintamallit ja strategiat voivat olla erittäin merkittäviä yrityksesi menestymisen kannalta. Tuotteistaminen on tehokas keino kasvattaa myyntiä ja houkutella asiakkaita; Tuotteistamisen avulla on mahdollista jopa moninkertaistaa yrityksesi liikevaihto.
Ajatusleikkiä tuotteistamattomasta palvelusta
Kuvitellaanpa tilanne, jossa suunnittelet illallista ravintolassa. Ravintolan verkkosivuilla sinun tulisi tehdä pöytävaraus ja tilata annoksesi etukäteen. Kappas, ruokalista koostuukin vain raaka-aineiden pitkästä luettelosta. Sinun täytyy itse valita raaka-aineet ja lähettää tarjouspyyntö ravintolalle toivoen, että he pystyvät valmistamaan haluamasi annoksen. Vastauksen saaminen voi kestää päiviä, mikäli siihen vastataan ollenkaan. Saatat joutua lähettämään tarjouspyynnön uudelleen, jos hinta nousee liian korkeaksi vaikkapa monimutkaisen valmistusprosessin vuoksi. Uutta vastausta odotellessasi löydät toisen ravintolan, jossa on valmis ruokalista hintoineen, ja oletkin jo ehtinyt syödä siellä, kun saat vastauksen sähköpostiisi.
Tämä esimerkki kuvastaa palvelualan yrittäjän haasteita. Vaikka tarjoaisit tarkasti listattuja palveluita, ilman selkeästi määriteltyjä tuotteita, potentiaalinen asiakas todennäköisesti valitsee kilpailijasi, joka on tuotteistanut palvelunsa ja hinnoitellut ne selkeästi. Asiakas haluaa nähdä suoraan, mitä palvelu maksaa ja mitä se pitää sisällään. Tuotteistaminen helpottaa myyntiä ja markkinointia, sillä tuotteistetun palvelun hyödyt ja sisältö on asiakkaan nähtävissä saman tien.
Tuotetekstit ja hinnat ovat merkittävässä roolissa tuotteistamisessa
Mikäli lähdet tuotteistamaan palveluitasi, tuotekuvaukset kannattaa kirjoittaa kattavasti, jotta nettisivuillasi vieraileva potentiaalinen asiakkaasi ymmärtää, mitä palvelusi sisältää. Sinä olet alan ammattilainen, ja asiakas valitsee sinut palvelun tarjoajaksi juurikin siksi, että hänellä ei todennäköisesti ole samaa osaamista. Voit kertoa asiakkaalle heti ensisilmäyksellä, mitä palvelusi sisältää, mitä se maksaa ja kuinka se toteutetaan. Saatat tarjota palveluita, jonka prosesseja ja vaiheita asiakas ei ole edes osannut ajatella. Tämä luo ammattimaisen ja luotettavan vaikutelman.
Vähän liian usein hinnat halutaan jostain syystä pitää piilossa.
Miksi?
Mitä väliä sillä on, näkeekö kilpailijasi hintasi? Mikäli sinulla on selkeä hinnasto, palveluasi tarvitseva asiakas todennäköisesti valitsee sinun palvelusi hintansa piilossa pitävän kilpailijasi sijasta.
Entä jos asiakkaasi on suuri yritys? Onko palveluiden hinnoittelu erilainen? Se riippuu palvelusta ja siitä, mitä se sisältää. Kun palvelu on tuotteistettu huolellisesti ja palveluprosessit ovat selkeitä, suuren yrityksen palvelu on helpompi räätälöidä vastaamaan yrityksen tarpeita ja hinnoitella oikein. Tämä auttaa myös perustelemaan hinnoittelua asiakkaalle.
Miksi ottaa ulkopuolinen sparraaja tuotteistamisprosessiin mukaan?
Ulkopuolinen sparraaja pystyy näkemään tuotteesi ja palvelusi asiakkaasi silmin ja huomioi asioita, joita et ehkä itse osaa ottaa huomioon. Usein oman alan ammattilainen tavallaan sokeutuu omaan osaamiseensa ja kokemukseensa, eikä välttämättä huomaa tuotteessaan asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia seikkoja.
Kuvainnollisesti voisin esittää asian näin: Jos istut laatikossa sisällä, laatikko on helppo hahmottaa mutta erittäin hankala nähdä ulkoa päin.
Joten on selvää, että tuotteistaminen on tehokas strategia palvelualan yrittäjälle. Se helpottaa myyntiä, houkuttelee asiakkaita ja luo ammattimaisen kuvan yrityksestä. Selkeästi määritellyt tuotteet ja hinnoittelu tekevät ostoprosessista helpomman ja nopeamman asiakkaalle. Älä jää kilpailijoiden varjoon, vaan hyödynnä tuotteistamisen mahdollisuudet ja vie palvelusi uudelle tasolle.
Tarvitsetko apua palvelusi tuotteistamiseen? Tutustu palveluuni "Palvelusta tuotteeksi"
HOX! Starttiraha-kausilaiset! Hinnat -15%